La mai bine de un an de  când efectele recesiunii globale au declanşat în România reaşezarea pieţei  imobiliare a devenit vizibilă fragilitatea sistemului bazat pe o putere de cumpărare presupusă şi nu reală.

Se poate constata că oferta nu a întâlnit încă cererea şi că piaţa imobiliară a devenit afectată de supraproducţie (pe unele sectoare) de data aceasta. Momentan, dezvoltarea imobiliară a luat-o înaintea dezvoltării economice a oraşului, iar până situaţia nu se va inversa, nu există şanse de echilibrare a cererii cu oferta şi de stabilizare a preţurilor. Astfel, diversitatea şi abundenţa ofertelor  reprezintă una din cauzele pentru care puţinii cumpărători de pe piaţă au învăţat să îşi definească criterii (pretenţii)  foarte clare de achiziţie ocupând  în acelaşi timp o poziţie dominantă în procesul de negociere.

Cumpărătorii pot fi împărţiţi în două categorii:

  • Investitorii (în număr foarte mic) caută cele mai bune randamente de pe piaţă. Pentru Cluj, astfel de randamente anuale (yield-uri) ar trebui să fie de minim     11-12% pentru a stârni interesul, luarea deciziei finale făcându-se pe baza unor algoritmi simpli.
  • First-time buyers orientaţi către segmentul rezidenţial  urmărind achizitia celor mai rentabile oferte dar care sunt influenţaţi şi de componenta emoţională în luarea deciziei.

Se vorbeşte tot mai des despre chilipiruri însă este dificilă definirea acestora în condiţiile de faţă. Este necesară stabilirea câtorva condiţii clare de la început, iar în momentul în care acestea sunt îndeplinite – nu ezitaţi să “marcaţi” (ţinând cont şi de schimbările petrecute pe piaţă între timp). Deşi  nu va mai avea aceeaşi viteză, trenul nu va sta in gară pentru mult timp!

Ce-i rămâne de făcut vânzătorului? Să-şi maximizeze şansele de finalizare a  tranzacţiei  raportând preţul de vânzare nu la sumele vehiculate în trecut ci la puterea de cumpărare de astăzi a clientului. De asemenea, trebuie luat în considerare faptul că 10.000 de euro astăzi valorează mai mult decât acum 2-3 ani.

Câştigători ai aceastei reaşezări vor fi acei cumpărători şi vânzători care conştientizează situaţia nou creată şi care se vor adapta la noile reguli impuse de piaţă.

Anunțuri